Bohužel, u programu Poser neplatí, že větší paměť má výrazný vliv na rychlost rendrování. Přičítám to naprosto mizerné optimalizaci programu. Nevím, jestli jste si někdy všimli, jak dlouho v Poseru trval po dokončení rendrování přechod zpět do okna prewiev. Po klepnutí na záložku se několik vteřin nic nedělo než se dalo zase s objekty manipulovat. Po nahrání poslední aktualizace (SP1 do Poser Pro 2012) se tento přechod řádově zkrátil. To je vliv vylepšené optimalizace výrobcem programu. Bylo by potřeba, aby podobnou pozornost věnoval celému programu. Zkoušel jsem nějaká měření a i když to ke zrychlení nijak nepomůže, výsledky jsou zajímavé, takže pokud vás to zajímá, tady jsou: Měření probíhalo na PC s Windows 7 HP - 64 bit s šestijádrovým procesorem AMD Phenom X6 1055T s frekvencí 2,8 GHz a 16 GB operační paměti. Program Poser Pro 2012 64 bit mám nainstalovaný na systémovém SSD disku a na něm mám také knihovnu s objekty použitými ve scéně. Všechny ostatní získané modely, momentálně nepoužívané, mám na terabajtovém disku na rozhraní SATA 3. Na něj ukládám i vlastní scény protože jsou dost velké k ukládání na SSD disk. Při měření jsem použil jednodušší scénu, která obsahuje jednu postavu V4, texturu a vlasy (tvořené síťovinou, ne dynamické). Ve složitější scéně je těchto shodných postav 6 a dva jednoduché objekty typu props. Ze složitější scény jsem provedl export všech objektů s vyjímkou objektu Ground a importoval jsem je i s texturami do 3DS Max verze 2010. Jednodušší scénu jsem do 3DS Max neimportoval, takže nyní jen porovnání té složtější. Obsazená paměť je před startem programů 3,1 GB, po startu Poseru 3,5 GB, po startu 3DS 3,7 GB. Start Poseru trvá 14 s, 3DS 34 s. V komprimovaném formátu (PZZ) má scéna 538 MB, ve formátu MAX jen 99,1 MB. V Poseru se otevírá celkem 6 minut, z toho po dobu 5 minut ukazuje celkové vytížení procesoru 22%, posledních 50 s pak osciluje od 30 do 60%. V 3DS trvá otevření této scény jen 24 s a procesor běží celou dobu na 25%. Po otevření scény je obsazená paměť u Poseru 7,2 GB, u 3DS 5,1 GB. Rendrování (FireFly víceméně v nastavení z instalace) trvá v Poseru bez dvou vteřin tři minuty. Téměř po celou dobu je procesor zatížen na 19%, pouze se objeví tři vteřinové špičky, kdy výkon stoupne na 80 až 90%. Teprve posledních 37 vteřin, v době, kdy se začne vykreslovat obraz, stoupne výkon procesoru na 90% a obsazená paměť je v době vykreslování 10,5 GB. V 3DS Max trvá rendrování prakticky stejné scény s obdobným rozlišením jen 26 vteřin, procesor je zatížen na 25% a obsazená paměť je 6,2 GB. Bohužel se tady ukazuje to, co je víceméně dobře známé. Máme stále dokonalejší a výkoněnjší počítače s více jádry, ale ne každý dokáže dobře pro ně naprogramovat tyto vícevláknové aplikace. Docela mě překvapilo, jak se počítač při načítání souborů, jejich zobrazování i rendrování vlastně fláká. Nečekal jsem, že bude vytížen na 100%, ale takových 50 až 70% alespoň v době renderingu jsem předpokládal. Doufejme, že v dalších updatech se na to výrobce trochu zaměří, protože neustálé zvětšování operační paměti a počtu procesorů je k ničemu, pokud to program neumí využít. Vzhledem k naměřeným hodnotám jsem si téměř jist, že na dvou nebo jednoprocesorovém PC s operační pamětí 4 GB a nastavenou virtuální pamětí 10 GB by byly výsledky skoro stejné. Nevím, jestli jsou výsledky nějak ovlivněny procesorem AMD, Intel s podobnými parametry k dispozici nemám. Měření jsem prováděl na vestavěném nástroji Sledování výkonu. Pokud byste měl někdo podobné údaje s Intel procesorem, poskytněnte sem výsledky.
|