Pokud se podíváme na zatím poměrně nízkou popularitu programu Poser v našich končinách (stále se mnoho jedinců nedokázalo přenést přes jeho pro nás nevábně znějící název, což vyjadřují svými rádoby vtipnými komentáři v diskuzích pod články o tomto programu na webu), je až s podivem, že je zde s námi již více než 15 let.
Autorem počáteční verze Poseru je pan Larry Weinberg. Jeho tajnou ambicí bylo stát se úspěšným ilustrátorem a dokázat malovat tak, jako to dělali staří velcí mistři. I když věděl, jak by měl výsledek vypadat, tak tvorba takzvaně „z čistého listu“ mu nešla podle jeho představ. S myšlenkou na vytvoření aplikace, která by dokázala pracovat se 3D postavou za účelem vytvoření požadované pózy a její následné použití jako podklad pro ilustraci, přišel již v roce 1989. Impulzem mu byla malá dřevěná figurína s ohebnými klouby, kterou si zakoupil v místním obchodě. V té době se živil programováním, animacemi a tvorbou speciálních efektů pro Hollywood, většinou pro společnost Rhythm and Hues Studios. Díky tomu získal bohaté zkušenosti se 3D počítačovou grafikou. Z důvodu svého úvazku však musel pracovat na vývoji Poseru pouze po nocích.
Nakonec až v roce 1994 spatřil světlo světa Poser 1. Pod svá křídla si jej tehdy vzala společnost Fractal Design, jako doprovodný produkt k jejich vlajkové lodi – aplikaci Painter. Program byl distribuován pomocí disket za poměrně vysokou cenu 100 dolarů. I když byl původně vyvíjen pouze pro platformu Macintosh, nakonec byl vydán i ve verzi pro Windows. Dnes již jsou úsměvné systémové požadavky první verze Poseru – PC AT 486 a 8 MB RAM.
Knihovna Poseru obsahovala postavy muže a ženy, včetně 9 tvarů postav, 14 připravených póz, 12 nastavení kamer a 12 způsobů osvětlení, vše rozděleno do 4 kategorií. Podrobný popis funkce programu obsahoval tištěný manuál v rozsahu 100 stránek. Jak vypadal výsledný obrázek při použití postavy vytvořené v Poseru 1, vidíte na obrázku níže:
Záměrem tvůrce Poseru bylo vytvoření jednoduchého vizualizačního nástroje, kterým by bylo možné rychlé nastavení pózy postavy, které by zvládl jakýkoliv umělec bez nároku na speciální zkušenosti v oblasti 3D. Přestože prvotní verze programu neumožňovala zvlášť kvalitní vizualizaci, nedokázala pracovat s texturami a nezvládala animace, rychle se mezi komunitou umělců rozšířila. Autor dokonce přiznává, že měl tušení o tom, že vytváří užitečný nástroj, ale pozitivní reakcí uživatelů byl úplně ohromen. Proto nezůstal jen u této první verze a nadále pokračoval ve vývoji.
V roce 1996 vydala společnost Fractal Design verzi Poser 2. Vývoj pokročil, takže produkt mohl být distribuován na CD. Verze 2 používala uživatelské rozhraní stejné jako verze první. Nově přibyla možnost pracovat mimo postav také s rekvizitami, které našly své místo v knihovně. Přidány byly nové knihovny připravených póz rukou (dlaní a prstů), výrazů tváře a jednoduchých modelů vlasů. U použitých postav (dosud bez jakéhokoliv pojmenování) došlo ke zvýšení jejich rozlišení. Důležitou novinkou byla podpora tvorby animací.
V roce 1997 byla společnost Fractal Design odkoupena společností MetaCreations. Hlavním produktem této společnosti byla 3D modelovací aplikace Bryce. Spojením uživatelského rozhraní aplikace Bryce s funkčností Poseru pak v roce 1998 vznikla verze Poser 3. Právě toto uživatelské rozhraní bylo největší změnou nové verze Poseru a jen s menšími úpravami v zásadě zůstává zachováno i v budoucích verzích až do současnosti. Kromě změny uživatelského rozhraní přinesl Poser 3 také možnost volné úpravy mimiky tváře postav (dříve bylo možné použít pouze připravené výrazy z knihovny), včetně její animace. Ruce postav dostaly pohyblivé klouby prstů. Díky tomu bylo několik licencí programu poskytnuto významným univerzitám, které se podílely na tvorbě aplikací pro sluchově postižení lidi. Současně s Poserem 3 byly dodávány kvalitnější postavy muže a ženy, které byly prozaicky pojmenovány jako „High-Resolution Man“ a „High Resolution Woman“. Mezi komunitou uživatelů později získaly neoficiální pojmenování jako „Dork“ a „Posette“.
Verze Poser 3 byla první verzí, kterou jsem si oficiálně zakoupil. Stačilo mi k tomu pár desítek korun utracených za časopis Pixel číslo 76, který jeho plnou verzi vydal v dubnu roku 2003 jako přílohu na CD. Samozřejmě to bylo v době, kdy na trhu byla již verze 5 a trojka byla značně zastaralá. Ovšem pro našince to byla zajímavá příležitost pro seznámení se s touto aplikací. Bohužel část zájemců odradily problémy s častými pády aplikace při použití na novějších Windows XP. A když už jsme u těch pádů aplikace, tak občasné problémy se stabilitou provází Poser i v následujících verzích až doposud. Úzce to souvisí s hardwarovým vybavením použitého PC. V mém případě mi Poser Pro 2010 občas zamrzne při ukládání složitějšího objektu do knihovny a dosud jsem nepřišel na příčinu tohoto jevu. Ale to jsem už trochu odbočil, takže se opět vraťme k historickým faktům.
Píše se rok 1999 a MetaCreations vydává verzi Poser 4. Uživatelské rozhraní je prakticky totožné s předchozí verzí 3. Revoluční změnou je doplnění podpory transparentnosti povrchů 3D objektů, což se projevilo například ve významném zlepšení vzhledu vlasů postav. Další významnou změnou bylo použití přizpůsobivého oblečení, tzn. že oblečení již spolupracovalo s postavou, pro kterou bylo vytvořeno a bez nutnosti samostatného nastavení následovalo pohyby částí těla postavy. Přidány byly také deformační nástroje pro případnou úpravu tvaru postav a objektů scény, nové osvětlení a přibyl designér skic. Tato verze nepřinesla žádné nové postavy do knihoven a stále využívala jejich obsah z předchozí verze.
V roce 1999 prodává společnost MetaCreations práva k Poseru společnosti Curious Labs a tato ještě v říjnu téhož roku vydává pouze minimálně upravenou verzi Poser 4.0.3. Tato verze je zajímavá pouze tím, že v roce 2003 byla opětovně vydána pod názvem Poser Artist, jako ekonomická alternativa pro umělce pracující ve 3D.
V únoru 2001 pod taktovkou Curious Labs vzniká verze Poser Pro Pack s větším zaměřením na profesionální využití.
Tato verze v podstatě doplňuje verzi 4 o některé profesionální nástroje, jakými jsou podpora programovacího jazyka Python a možnost exportu scén Poseru do aplikací 3ds max, Lightwave 3d a Cinema 4D. Jinak svým obsahem a uživatelským rozhraním je prakticky shodná s verzí 4.
Dalším zlomem v historickém vývoji Poseru je rok 2003, kdy Curious Labs vydává verzi Poser 5. Tato verze zvedá kvalitu výstupních produktů Poseru na zcela novou úroveň. Svou zásluhu na tom má zejména nový renderovací nástroj FireFly a podpora raytracingu, rozmazání pohyblivých prvků (motion blur), či hloubky ostrosti scény. Uživatelské rozhraní bylo významně doplněno o samostatná pracovní okna (nazvaná místnostmi) pro práci s materiálem, tvářemi postav, dynamickými vlasy a oblečením (Material, Face, Hair a Cloth Rooms). S tím souvisí podpora dynamického oblečení a dynamických vlasů. Vlasy i oblečení již nyní automaticky reagují na pohyby postavy a přizpůsobují jim svůj tvar. Stejně tak reagují na vlivy prostředí (například na vítr). Pomocí místnost nastavení (Setup Room) je možné vytvořit inverzní kinematiku pro jakýkoliv 3D objekt a tímto jej rozpohybovat podle pravidel stanovených pomocí kostěné struktury. Důležitým prvkem pro tvorbu kvalitní animace byla podpora detekce kolize objektů ve scéně. Během automatizované tvorby snímků animace se už nemohlo stát, že by objekt s nastavenou detekcí mohl projít skrze jiný objekt ve scéně (například ruce postav skrze oblečení).
Současně s Poserem 5 byly dodávány také zcela nové a kvalitní postavy dospělého muže a ženy (Don a Judy) a dětí (Will a Penny). Přes jejich nespornou kvalitu se oproti postavám od Daz3D mezi komunitou uživatelů Poseru nijak zvlášť neprosadily (obdobně jako všechny postavy v následujících verzích Poseru).
Po dvou letech končí Curious Labs a Poser kupuje společnost e frontier. V březnu roku 2005 spatřuje světlo světa verze Poser 6. Změny, které tato verze přináší, nejsou nijak revoluční, ale jsou soustředěny na další zlepšení kvality výstupního produktu a vylepšení uživatelského komfortu. Nejdůležitější je nově zavedená podpora OpenGL hardwarové akcelerace. Dále byla zavedena podpora osvětlení na bázi obrazu (Image-based lighting) a možnost použití Ambient Occlusion. Takzvaný Binary Morphs umožňuje uložení morphingu postavy do separátního souboru s koncovkou *.cr2, což urychlilo načítání objektů do scény. Renderovací nástroj nově umožňoval render scény ve vzhledu karikatury (Cartoon). Velmi ceněnou změnou bylo použití plovoucího pracovního okna, které bylo možné libovolně posouvat na obrazovce a měnit jeho velikost. To umožnilo uspořádání všech položek tak, aby se nejdůležitější pracovní okno mohlo zásadně zvětšit. Větší možnosti rozšíření získaly také palety knihoven.
Verze 6 přinesla opět nové postavy, tentokrát pojmenované jako James, Jessi, Ben a Kate, včetně základního oblečení. Novinkou bylo doplnění modelu postav o genitálie. Předchozí verze Poseru tyto části postav úspěšně ignorovaly.
Po více než roční přestávce vydává e frontier v prosinci 2006 verzi Poser 7. I když se nedá hovořit přímo o revoluci, přináší verze 7 velmi důležitá vylepšení. Z funkčního pohledu šlo o využití vícejádrových procesorů během renderu a rozdělení jeho výpočtu na jednotlivá jádra (maximálně 4), což přineslo významné zkrácení doby renderu. Velmi užitečnou novinkou bylo konečně použití vícenásobného krokování mezi provedenými úkony v obou směrech – funkce Undo/Redo. Až dosud bylo možné vrátit zpět pouze poslední provedený úkon a to kladlo velmi velké nároky na preciznost práce. Přibyly také zcela nové nástroje, jako je nástroj na tvorbu morphingu pomocí malování štětcem přímo po povrch objektu (Brush morphing) a nástroj designéru řeči (Talk Designer), kterým bylo možné automatizovat pohyb úst postavy v animaci podle zvukového podkladu. Také tvorba animací získala novou dimenzi tím, že bylo možné vytvářet samostatné vrstvy animací (Animation Layers). Renderovací nástroj nově získal podporu HDR obrazů, při nastavování póz postav bylo možné využití připravených univerzálních póz bez ohledu na typ postavy, s automatickou konverzí póz z předchozích verzí 1-6. Mnohem větší objem dat zaznamenal přiložený obsah knihoven. Opět byly přidány nové typy postav, pojmenované jako Simon G2, Sydney G2, Ben 2 a Kate 2. Přiloženy byly i mírně vylepšené postavy z předchozích verzí. Mimo modelů lidských postav přibyly také některé postavy zvířecí. Verze 7 významně zlepšila stabilitu programu, urychlila jej a obecně zvýšila uživatelský komfort.
Už to trochu připomíná přehazování horkého bramboru, protože v roce 2008 Poser opět mění svého majitele, konkrétně se jím stává společnost Smith Micro Software. Ta v květnu 2008 vydává další profesionální verzi programu pod výstižným názvem Poser Pro bez číselného označení. Tato verze přímo vychází z Poseru 7, který doplňuje o profesionální prvky. Nově Poser podporuje protokol COLLADA pro export 3d objektů do jiných aplikací. Dále je rozšířena možnost exportu scén Poseru, konkrétně do aplikací Cinema C4d a Maya. Významnou novinkou je možnost externího renderu scény pomocí samostatné aplikace spouštěné souběžně s Poserem, přičemž je na výběr 32 nebo 64 bitová verze tohoto nástroje. Ve výsledku to znamená další urychlení výpočtu renderu.
A tím se dostáváme už k současně aktuálním verzím Poseru. Verzí určenou pro použití širokým masám je aktuálně Poser 8, který byl vydán společností Smith Micro Software dne 4. srpna 2009. Tato verze opět vylepšuje uživatelské rozhraní programu, konkrétně v sekci knihoven. Zde přibyla velmi užitečná možnost vyhledávání podle zadaného názvu položky a také možnost vytvoření samostatné záložky s oblíbenými položkami. Osobně oceňuji možnost zobrazení náhledového obrázku jednotlivých položek v knihovně v libovolné velkosti. Předchozí verze Poseru omezovaly velikost náhledu položky šířkou 90 obrazových bodů, takže se jednalo o poměrně drobné obrázky. Nyní je možné si ke kterékoliv položce vyrenderovat náhledový obrázek o libovolné velikosti, který se v originální velikosti zobrazí při označení této položky. Vylepšena byla dále práce se světly, kde přibyla možnost globálního osvětlení scény. Ke zvýšení výkonu došlo u OpenGL a obecně je práce s programem svižnější. Již předchozí verze Poseru obsahovaly nástroj na morphing objektů, který dříve působil pouze na dílčí části objektu (postavy). To jeho použití značně omezovalo, protože pokud bylo potřeba upravit současně tvar sousedních částí objektu, byl problém s docílením plynulého přechodu povrchu objektu v hranicích sousedních částí objektu. Ve verzi 8 dokáže morphovací nástroj upravovat více částí objektu najednou, takže přechody na jejich hranicích jsou absolutně plynulé. Z dalších novinek pouze vyjmenuji podporu univerzálního programovacího jazyka wxPython a implementaci průvodce oblečením postavy (Wardrobe Wizard). Objem materiálu do knihoven, dodávaného současně s programem, se opět značně rozrostl. Samozřejmě že nová verze programu obsahuje také nové postavy, konkrétně to jsou Ryan (muž) a Alyson (žena).
Za účelem profesionálního využití byla 10. března 2010 vydána verze Poser Pro 2010. Tato verze programu vychází z verze 8 a z jejího uživatelského rozhraní. Zásadní změnou je ale oddělení palety knihoven do samostatného aplikačního okna, které se otvírá souběžně s hlavním pracovním oknem Poseru. Díky tomu se ušetřilo místo v pracovním okně a pracovní okno scény se významně zvětšilo. Obdobně je možné zvětšení palety knihoven na celou obrazovku s libovolně velkým oknem náhledu zvolené položky. Hledání v rozsáhlých knihovnách je tedy mnohem snazší a přehlednější.
Samotná instalace Poseru přináší více něž 2,5 GB materiálu do knihoven, takže snaha o usnadnění hledání je zde namístě. Podle klíčových slov je možné hledat jak v nainstalovaném obsahu knihoven, tak online na webu. Šikovnou pomůckou je indikátor změny parametru prvku, který je zobrazen před všemi parametry, jejichž hodnota byla pozměněna (nejsou v základním nastavení). To velmi usnadňuje hledání změn v dlouhých seznamech parametrů. Oproti Poseru 8 umožňuje verze Pro 2010 využití renderu po síti a jeho velkou výhodou je 64-bitový renderovací nástroj.
Pro úplné začátečníky vydává Smith Micro Software v únoru 2011 odlehčenou verzi Poser Debut. Tato verze je vlastně Poserem 8 ořezaným o mnohé funkce. Hodí se hlavně pro prvotní seznámení zájemců o práci ve 3D s principy Poseru, k čemuž používá zabudovaného projektového průvodce, který krok po kroku vysvětlí základy práce. S touto verzí je možné také pracovat samostatně s hotovými modely z webu, avšak neumožňuje jejich individuální úpravu. Výhodou je jeho nízká cena. Případný zájemce o upgrade na plnohodnotnou verzi Poser 8 pak doplatí pouze rozdíl ceny obou verzí, což prvotní investici na zkoušku nijak neznehodnocuje.
V polovině letošního roku dosáhne Poser 8 dvouletého výročí vydání, takže by si již zasloužil nahrazení verzí novou. Na stránkách výrobce se datum vydání nové verze nedozvíme, takže nezbývá než doufat, že vývoj Poseru dále probíhá a letos se nového nástupce snad dočkáme.