Poser 9 a Poser Pro 2012

Odeslal PET5 Dne - Září 16, 2011 2 KOMENTÁŘŮ

Je září roku 2011 a Smith Micro Software, Inc. přichází s další generací programu Poser. Poprvé v historii je současně vydávána verze pro všeobecné i profesionální využití. Konkrétně se jedná o Poser 9 a Poser Pro 2012. Výrobce slibuje rozšíření obou aplikací o další vysoce výkonné funkce, které dopomohou Poseru k titulu světově nejsnadnějšího nástroje pro tvorbu umění a animací za pomoci 3D postav. Jednoduše zvládnutelné nástroje a dodané 3D modely umožňují zaměřit se na uměleckou tvorbu jak profesionálnímu umělci, tak  začátečníkovi. Každá z nových verzí Poseru obsahuje více než  3 GB předem připravených 3D objektů včetně jejich příslušenství tak, jak to známe z verzí předchozích.

V době, kdy tento článek píši, chybí do oficiálního vydání nových verzí Poseru ještě pár dní, takže vycházím pouze z informací výrobce a nemohu připojit osobní zkušenosti. Nicméně z některých ohlasů beta testerů zaznívá, že půjde o zatím největší pokrok v historii Poseru. Takže co nás v nových verzích Poseru čeká a na co se můžeme těšit?

Nejprve si popíšeme novinky, které budou společné pro obě verze Poseru, tedy pro Poser 9 i Poser Pro 2012.

Weight Map Rigging

Funkci bych přeložil do češtiny jako „váhová mapa ohybu“. Standard této funkce definovaly špičkové profesionální 3D aplikace jako 3ds Max a Maya a nyní se k nim přidává i Poser. Tato funkce mění tvar povrchu objektu (pozici polygonů) během jeho ohybu. Ke každému kloubu 3D objektu je možné přiřadit mapu polygonů, podle které se bude při ohybu kloubu deformovat povrch odpovídajících částí objektu. Například u postavy můžeme tímto způsobem docílit velmi reálného tvaru končetin při jejich pohybu. Můžeme vyhladit  povrch končetiny, nebo naopak vytvořit boule na jejich povrchu, odpovídající pohybu svalu. Poser nyní nabízí hybridní nastavení fyzikálního chování kloubu, které kombinuje standardní nastavení kulové zóny účinku kloubu s novou funkcí váhové mapy ohybu. Soubory váhové mapy ohybu jsou ukládány ve snadno editovatelném formátu PZ3, přičemž Poser 9 může pracovat pouze s importovanými mapami, zatímco Poser Pro 2012 má k dispozici navíc editor těchto map.

Constraint Channels and Objects

Obě nové verze Poseru nyní umožňují vzájemné propojení kanálů a objektů scény. Díky tomu je možné mnohem snadněji animovat objekty, jejichž pohyb závisí na působení pohybu jiného objektu. Například pohyb míče v ruce postavy, kdy v určitém snímku animace, kdy postava uchopí míč do dlaně, je možné tento míč propojit s rukou postavy a dále již není nutné pohyb míče zvlášť animovat, neboť tento automaticky následuje pohyb ruky.

Subsurface Scattering

Jedná se o nový typ podpovrchového rozptylového světla. Toto světlo bude využíváno k vytvoření dokonalé iluze průsvitných materiálů, jako je například vosková svíčka, mramor, pokožka, kdy světlo vychází zevnitř objektu všemi  směry a prosvětluje tak povrch objektu. Pomocí dostupných uzlů Subsurface Scattering Material Nodes můžeme využít řadu optimalizovaných předvoleb pro různé povrchy, například pro pleť, mramor, mléko, ovoce nebo zeleninu. Osobně v této funkci vidím velký přínos, protože pomůže vyřešit problémy s dostatečným nasvícením tváře postav ve tmavých scénách.

Real-time OpenGL Scene Preview

Díky vylepšené podpoře OpenGL nyní uvidíme přesný, v reálném čase vytvářený náhled scény s bodovými, všesměrovými, nekonečnými a IBL světly a jejich stíny. To vše včetně funkcí Ambient Occlusion, Normal Maps, Back Facing Polygons a Gamma korekce. Nastavení osvětlení umožní uživatelům přepínání mezi zdroji světla, které si přejí v náhledu scény zobrazit. Opět se jedná o zásadní zlepšení pracovních podmínek, zejména v případě slabě nasvícených scén, kdy bylo nutné pro dobrou orientaci při nastavovaní objektů scény dočasně zvyšovat intenzitu osvětlení. Pro kontrolu scény v průběhu pracovního procesu tak nebude nutné provádět mnoho kontrolních renderů, čímž se práce na scéně rozhodně zrychlí.

 

Grouping Objects

V překladu seskupování objektů. Pokud potřebujeme současně posunout, skrýt, zvětšit, apod. více objektů scény, můžeme je nyní přidat do společné skupiny. Takto můžeme jednoduše seskupit neomezené množství figur, rekvizit, světel, apod., se kterými poté pracujeme jako s jedním objektem. V rámci jedné scény je možné vytvořit více skupin objektů v různých částech scény. Pomocí kontextového menu je možné jednoduše přidávat další objekty do již vytvořené skupiny. Protože často pracuji se složitějšími scénami s více postavami a souvisejícími rekvizitami, tuto funkci rozhodně použiji pro skrývání objektů, na kterých momentálně nepracuji, a které zhoršují orientaci ve scéně. Například si jednoduše dočasně schovám obvodové stěny a strop v místnosti, případně nějaký nábytek vždy, když potřebuji nastavit nějakou složitější pózu postavy ve scéně a uvedené objekty mi zavazí ve volném pohledu.

Expanded Context Menus

Někdy i jednoduché věci mohou znamenat velké změny v komfortu práce. Nová kontextová menu Poseru zlepšují interakci při tvorbě scény. Šest unikátních kontextových menu bylo vytvořeno pro postavy, prvky, objekty, světla, kamery a pozadí. Umožňují rychlý přístup k nejpoužívanějším funkcím Poseru, včetně výběru objektů, přepínání inverzní kinematiky, kopírování symetrie, přizpůsobení oblečení, nastavení vazeb,  změny typu osvětlení, seskupování objektů, nebo jejich skrývání. Cílem autorů bylo zrychlení a zpříjemnění práce při tvorbě scény.

Full Scene Category in Library

Nová kategorie Full Scene v knihovně Library. Předchozí verze Poseru umožňovaly uložení hotové scény do jednoho souboru, který bylo v případě potřeby nutno nalézt na disku a poté načíst do pracovního okna. Nyní v knihovně Poseru přibyla samostatná nová kategorie pro kompletní scény, kdy jednoduše celou scénu včetně nastavení všech objektů uložíme do knihovny. Hledání uložených scén přímo v Poseru bude díky náhledu mnohem jednodušší. Vývojáři materiálu do Poseru budou moci předem připravit kompletně sestavené scény, včetně nejvhodnějšího nastavení osvětlení a parametrů renderu.

Multi-select Drag and Drop Library Support

Již předchozí verze Poseru umožňovaly použití obsahu knihoven pouze přesunem položky do pracovního okna pomocí myši, tzv. „táhni a pusť“. Nyní je tato funkce vylepšena o možnost výběru několika položek z knihovny, které pak jedním tahem společně aplikujeme na vybraný objekt scény. Jedním tahem tak můžeme například aplikovat několik kusů oblečení na jednu postavu. Tento efekt ještě více vynikne při využití oblíbených položek v knihovně, kdy můžeme najednou aplikovat věci z více kategorií. Například oblečení, vlasy a pózy. Navíc uvnitř knihovny Poseru budeme moci tažením myší přesouvat položky mezi jednotlivými záložkami a tím lépe organizovat jejich obsah.

Morphing Tool Tablet Support

Nástroj na úpravu tvaru objektů Morphing Tool dostává nyní podporu tabletu. Výrobce sice deklaruje podporu pouze pro tablety značky Wacom, ale tyto tablety jsou ve světě nejvíce rozšířeny a jsou dostupné ve všech cenových kategoriích, takže to za problém nepovažuji. Sám tablet této značky používám, takže se na vyzkoušení práce s ním těším. Morphovací nástroj Poseru byl dosud špatně využitelný zejména proto, že bylo nutné neustále ručně nastavovat velikost stopy a účinku nástroje. Možnost změny těchto parametrů podle přítlaku pera tabletu posouvá morphovací nástroj na úplně jinou úroveň. V tuto chvíli nemohu posoudit, ale předpokládám, že konečně bude tento nástroj snadno použitelný.

Frame Selected Object

Při tvorbě komplexní scény se mnoha objekty býval dosud problém, jak co nejrychleji přesouvat pohled kamery mezi vzdálenějšími objekty. Stávající standardní ovladače kamery byly v tomto případě poněkud těžkopádné. Nyní je možné pomocí jednoho tlačítka zaměřit a přiblížit pohled aktuální kamery na právě aktivní objekt scény. Jedná se o významné usnadnění orientace ve scéně a o značné urychlení práce.

Orbit Selected Object Mode

Tato funkce doplňuje výše popsanou funkci zaměření a přiblížení pohledu kamery na aktivní prvek scény. Jedná se o speciální mód, při jehož aktivování se kamera nejen zaměří na aktivní prvek scény, ale navíc bude kolem jeho středu rotovat. Směr rotace bude možné ovládat pomocí virtuálního ovladače ve formě trackballu.

Pre-render Texture Caching

Autoři Poseru vyslyšeli žádosti uživatelů o zrychlení doby zpracování textur na začátku renderovacího procesu. Nově tedy bude Poser tyto textury zpracovávat na pozadí pomocí aktuálně nevytížených procesorových jader již během samotné tvorby scény a tyto textury bude ukládat do virtuální paměti. Po spuštění renderu se textury načtou přímo z paměti a významně tak zkrátí celkovou dobu renderu. V případě použití slabšího počítače je možné tuto funkci vypnout.

Python 2.7 Support

Poser nyní podporuje nejnovější verzi programovacího jazyka Python 2.7 a využívá tak všechny aktuální výhody a vylepšení tohoto jazyka.

Mac OS X 10.7 Lion Support

Poser Pro 2012 a Poser 9 jsou nyní zcela kompatibilní s nejnovějším operačním systémem společnosti Apple, konkrétně OS X 10.7 Lion.

Kromě výše vyjmenovaných novinek přinášejí obě verze Poseru obecné zvýšení výkonu renderovacího nástroje a zrychlení výpočtu dynamiky vlasů.

 

Dále popsané novinky budou dostupné pouze u profesionální verze Poser Pro 2012.

Weight Map Creation Tools

Funkce editoru pro úpravy kloubů Joint Editor byl v Poseru Pro 2012 rozšířen o komplexní sadu nástrojů na tvorbu váhových map ohybu Vertex Weight Map. Jednoduše vybereme libovolný kloub a vytvoříme novou mapu ohybu. Poté se přepneme do editačního režimu a kreslením pomocí virtuálního štětce, citlivého na přítlak pera tabletu, vytváříme požadovanou mapu. Pro kopírování úprav se nabízí využití funkce symetrie. Stávající nastavení kloubů můžeme také jednoduše konvertovat do váhové mapy ohybu a dále výsledný tvar editovat. Pomocí funkce Hybrid Joint Rigging lze vzájemně kombinovat oba způsoby změny tvaru povrchu objektu při ohybu. Samozřejmě je možné s tímto nástrojem převádět hotové mapy ohybu z postavy na postavu. Zřejmě nás  tak čeká revoluce v distribuci materiálu určenému pro použití v Poseru.

Vertex Weight Map Auto Transfer

Uvedený převodní nástroj byl vyvinut speciálně pro snadnou úpravu doplňků postav, jako je například oblečení. Jeho výkonná funkce umožňuje neuvěřitelně snadno přizpůsobit jakýkoliv prvek oblečení dané postavě, k čemuž využívá úpravu tvaru pomocí váhové mapy ohybu Vertex Weight Map. Objekt oblečení, který chceme takto upravit, jednoduše otevřeme v místnosti nastavení Set-Up Room, v knihovně Library klikneme na postavu, pro kterou chceme oblečení přizpůsobit a Poser zbývající práci ze nás vykoná sám automaticky. Během transformace objekt oblečení převezme ze zdrojové postavy váhové mapy ohybu a také všechny definované skupiny částí postavy. Doslova během několika sekund se objekt oblečení přizpůsobí dané postavě. Následně je možné ještě finální model upravit v nástroji Poseru Pro 2012 na tvorbu váhových map ohybu Vertex Weight Map Painting Tools. V kombinaci s průvodcem tvorby oblečení Wardrobe Wizard můžeme navíc převést veškeré ovladače úpravy tvaru (deformace) Morph Targets ze zdrojové figury na oblečení.

Full 64-bit Mac/Win

Vybudování multiplatfomní aplikace (Mac/Windows) s plnou podporou 64-bit nebylo dle výrobce snadnou záležitostí. V předchozích verzích Poseru Pro fungoval pod 64-bity pouze externí renderovací nástroj. Nyní je Poser Pro plně 64-bitovou aplikací, včetně interního FireFly renderovacího nástroje a síťového manageru Queue Manager. Konečně můžeme za všech okolností využít plnou kapacitu paměťových prostředků a výpočetního výkonu počítače. V důsledku toho můžeme pracovat rychleji a tvořit ještě mnohem složitější scény.

Improved COLLADA Support

Poser Pro 2012 přináší vylepšenou podporu formátu COLLADA. Tento je v současnosti světově nejvíce rozšířený standard na výměnu 3D materiálu mezi různými aplikacemi. Seznam výkonných 2D a 3D aplikací s podporou formátu COLLADA neustále roste a zahrnuje například Adobe Photoshop, Softimage XSI, LightWave 3D, CINEMA 4D, Houdini, Modo, SketchUp, Blender a Wings 3D. Nově může Poser Pro editovat plně polohovatelné, texturované objekty včetně váhových map ohybu, které byly vytvořeny v jiných aplikacích s podporou COLLADA.

 

Co říci na závěr? Jedná se o evoluci nebo dokonce o revoluci?

Domnívám se, že výrobce pečlivě naslouchal názorům uživatel Poseru a do současné generace zapracoval většinu funkcí, které uživatelům chyběly a upravil funkcionalitu těch stávajících. Když tak vzpomínám, které věci mě osobně trápily, tak mě nenapadá nic, co by nebylo vyřešeno. Ve výsledku by jsme se měli dočkat mnohem rychlejší a hlavně ještě komfortnější práce s Poserem. Pokud bude vše fungovat tak, jak je deklarováno, nezbývá mě nic, než před autory Poseru hluboce smeknout. I když po vizuální stránce se uživatelské prostředí Poseru prakticky nezměnilo, což nepovažuji za nedostatek, po funkční stránce přicházejí změny tak zásadní, že se přikláním k závěrečnému hodnocení, že nyní se jedná o revoluční generaci. Rozhodla o tom podpora váhových map ohybu s obrovským potenciálem, která dle mého mínění změní zažité způsoby úpravy tvaru 3D objektů. Úžasná je také podpora tabletu, která snad učiní nástroj Morphing Tool konečně použitelný i pro detailní úpravy. A nakonec plná podpora 64-bitů u Poseru Pro 2012 posune tuto aplikaci do VIP společnosti.

2 Odpovědí k dnešnímu dni.

  1. dilong napsal:

    kupil som si upgrade na Poser PRO 2012 a musim povedat, ze pre vaznu pracu sa tento upgrade oplati. Okrem novych veci vo firefly renderi su tam niektore velmi dobre perlicky.

    Najviac ma potesila funkcia zgrupovania objektov. Casto robim v poseri velke sceny kde je mnozstvo objektov a neraz je nutne narabat zo skupinami (mazanie, presuvanie, skryvanie/odkryvanie…) V poseri 2010 tato funkcia chybala, preto ma velmi potesilo, ze vyvojari reflektuju na uzivatelov a v novej verzii su moje pripomienky zakomponovane. Zgrupovanie funguje presne tak ako ma – cela skupina sa da skryt alebo aj zmazat. http://prntscr.com/37zbe

    Druha zaujimava user funkcia je nahlady adresarov. Ulahci to orientaciu v kniznici: http://prntscr.com/37zco

    Okrem toho, o dost sa zrychlil render oproti Poser PRO 2010.

  2. PET5 napsal:

    Ahoj, jsem rád, že jsi zavítal na tyto stránky a podělil se o své zkušenosti. Potvrzuje se to, že nové změny jsou opravdu velmi užitečné a upgrade se tedy vyplatí. Já jsem se k upgradu ještě nedostal, protože budu muset nejdříve najít trochu času na promazání všech starších verzí a nepotřebného balastu. Taky trochu přemýšlím o upgradu PC – pořízení SSD disku, takže možná budu navíc reinstalovat systém. Nicméně se na novou verzi moc těším.

Přidej komentář

Musíte být přihlášeni pro zaslání komentáře.

Odkazy na jiné weby